ترین های جهان

25 واقعیت تاریخی بسیار جالب و عجیب

راهنمای مطالعه

بیشترین آسیبی که یک آتش سوزی می تواند داشته باشد چیست؟ یک نانوا جواب آن را زمانی پیدا کرد که آتش سوزی در مغازه اش یک سوم لندن را ویران کرد و مسیر تاریخ شهر را تغییر داد. و چرا ارتش در طول جنگ جهانی دوم هنرمندان، طراحان و جادوگران را استخدام می کرد؟ این یکی از بزرگترین عملیات فریب بود، ایجاد یک ارتش ارواح کامل برای فریب آلمان ها.

در این مقاله 25 واقعیت تاریخی بسیار جالب و عجیب که نگاه شما به جهان را تغییر خواهد داد گردآوری شده است. از اولین شوخی جهان تا بزرگترین فوران آتشفشانی که تا به حال ثبت شده است، بخش هایی از تاریخ را گردآوری کرده ایم که اکثر مردم نمی دانند.

یونانیان باستان برهنه در المپیک شرکت کردند

Naked Olympics

المپیکی‌ها این روزها تجهیزات و لباس‌های پیشرفته‌ای دارند و اغلب توسط بزرگترین برندهای ورزشی در جهان حمایت مالی می‌شوند. اما همیشه اینطور نبود. زمانی که بازی‌های المپیک در قرن هشتم یونان باستان آغاز شد، کد لباس بسیار متفاوتی وجود داشت – در واقع، اصلاً یک کد لباس وجود نداشت.

در آن زمان، المپیکی‌ها کاملاً برهنه بودند، که شامل همه رویدادها، از دویدن و دیسک تا مسابقه اسب‌دوانی و کشتی بود.

قدیمی ترین دستور غذای جهان برای نوشیدنی است

Glasses of-Beer

اگر تا به حال فکر کرده اید که صرفاً چیزی غریزی در نوشیدن نوشابه وجود دارد، ممکن است حق با شما باشد. در طی یک حفاری باستان‌شناسی، قدیمی‌ترین دستور پخت حک شده در یک لوح پیدا شد که قدمت آن به 4000 سال قبل از میلاد باز می‌گردد.

و دستور پختش چی بود؟ نوشابه! از سومری ها سرچشمه می گیرد که نوشابه را “نوشیدنی الهی” می نامیدند. در واقع سومری ها حتی الهه ای داشتند که به طور کامل به آن اختصاص داده شده بود.

رومیان باستان از ادرار برای تمیز کردن لباس های خود استفاده می کردند

liquid soap

رومی ها تمرینات بسیار عجیب تری نسبت به المپیک برهنه داشتند. هزاران سال قبل از تمیز کردن محصولات یا مواد شوینده، آنها از ادرار خود استفاده می کردند. آنها با خیساندن آن در یک محلول ساده آب و ادرار دریافتند که این کار برای تمیز کردن چرم و پشم موثر است. اما این تمام ماجرا نبود. آنها همچنین از ادرار برای ضد عفونی بریدگی ها، بیماری های پوستی و حتی به عنوان دهانشویه استفاده می کردند.

معلوم است، آنها ممکن است می دانستند که چه کار می کردند. آمونیاک ادرار یک ماده پاک کننده بسیار قوی است که می توانید در ماشین لباسشویی خود از آن استفاده کنید.

چگونه آتش سوزی بزرگ لندن آغاز شد

The Great Fire of London

تا به حال شده اجاق گاز را به طور تصادفی روشن رها کنید؟ به محض اینکه متوجه شدید، به عقب برمی‌گردید تا آن را خاموش کنید. انشالله که چیزی نسوخته باشه گاهی اوقات خانه‌ها به این شکل تخریب می‌شوند. اما تصور کنید که از خواب بیدار می شوید و متوجه می شوید که شما مسئول سوزاندن کل شهر هستید. در دوم سپتامبر 1666، این دقیقاً همان چیزی است که در لندن اتفاق افتاد.

در یک نانوایی در پودینگ لین، مردی به نام توماس فارینر، با بوی دود که از مغازه طبقه پایینش می آمد از خواب بیدار شد. او توانست فرار کند، با این حال، این تنها آغاز بود. آتش به زودی در سراسر شهر گسترش یافت و حدود 436 هکتار یا 400 زمین فوتبال آمریکایی را درنوردید. حدود یک سوم مردم خانه های خود را در آتش سوزی از دست دادند.

پس از آتش سوزی، لندن برای کاهش خطرات آتش سوزی بازسازی شد و ساختمان ها فقط با آجر یا سنگ مجاز بودند.

اولین تمبر پستی جهان در سال 1840 منتشر شد

worlds first postage stamp

جمع آوری تمبر یک سرگرمی پر زحمت و ظاهرا اعتیاد آور است. اما بعید است حتی سرسخت ترین کلکسیونرها نیز پنی بلک را که در سال 1840 منتشر شد، داشته باشند.

تصویری از ملکه ویکتوریا داشت، اولین تمبر چوبی که امکان پیش پرداخت یک پنی را فراهم می کرد. قبل از آن، معمولاً این گیرنده بود که هزینه پست را پرداخت می کرد. زمانی که پنی بلک معرفی شد، در بین مردم محبوب شد، زیرا ارسال نامه‌ها با نرخ ثابت و پیش پرداخت بسیار ساده‌تر بود.

اولین استفاده ثبت شده از عدد صفر مربوط به بین النهرین باستان است

Zero

باور کنید یا نه، عدد صفر انقلابی در ریاضیات بود. در واقع نشان دادن “هیچ” به شکل عددی چیزی بود که هزاران سال به ذهن کسی خطور نکرده بود.

این حداقل تا 3000 سال قبل از میلاد در بین النهرین بود، جایی که اولین استفاده ثبت شده از آن یافت می شود. در حالی که هزاران سال دیگر طول کشید تا ریاضیدانان قدرت واقعی صفر را مهار کنند و اساس فیزیک، مهندسی و پزشکی مدرن را تشکیل دهند، در بین النهرین بود که جوانه این ایده برای اولین بار آغاز شد.

اولین پیوند موفقیت آمیز قلب انسان در سال 1967 انجام شد

Christiaan Barnard

چیزهای زیادی وجود ندارد که تصور زندگی بدون آن دشوارتر از یک قلب باشد. این موتوری است که خون را در سراسر بدن پمپاژ می کند و به اکسیژن و مواد مغذی اجازه می دهد تا به کل بدن شما برسد. به همین دلیل پیوند قلب تقریباً غیرممکن تلقی می شد و از اوایل قرن بیستم بدون موفقیت آزمایش می شد. این تا سال 1967 بود که یک جراح در آفریقای جنوبی به نام کریستین بارنارد به آن دست یافت.

بعد از اینکه زنی با ماشین تصادف کرد و تحت حمایت زندگی قرار گرفت، پدرش به بیمارستان اجازه اهدای قلب او را داد که به مردی که از بیماری قلبی رنج می‌برد داده شد. پیوند موفقیت آمیز بود و واشکانسکی 18 روز پس از عمل زنده ماند و بر اثر ذات الریه جان باخت.

قانون حمورابی

Code of Hammurabi

رمز حمورابی که از سلسله اول بابل سرچشمه می گیرد، قدیمی ترین متن طولانی است که بشر شناخته است. این یک سند قانونی است که مصداق سابقه دارد و شامل مجازات های شدید مانند بریدن زبان است.

درست مانند قانون مدرن، این قانون طیفی از موقعیت‌های مختلف، از تجارت گرفته تا خانواده را پوشش می‌دهد. آنچه قابل توجه است این است که این سند به حدود 1750 سال قبل از میلاد – بیش از 3000 سال پیش باز می گردد. ممکن است مجازات‌ها دیگر آنقدر ظالمانه نباشند، اما اصول اولیه تغییر چندانی نکرده است. اگر این شما را شگفت زده کرد، فقط تا شماره 13 صبر کنید، جایی که ما در مورد اولین جوک ثبت شده یاد می گیریم.

جنگ بزرگ Emu – شترمرغ استرالیایی (ایمو)

Emu War

چه کسی برنده خواهد شد: ارتشی از سربازان توپخانه سلطنتی استرالیا – یا هزاران نفر از نیروهای امدادی؟ به اندازه کافی خنده دار، این emus بود. این جنگ تلاشی برای از بین بردن جمعیت ایموهایی بود که محصولات کشاورزی را در استرالیای غربی نابود می کردند. بسیاری از قطعات زمین کشاورزی به جانبازان جنگ جهانی اول داده شده بود و زمانی که آنها با هجوم حدود 20000 ایمو مواجه شدند، اقداماتی از سوی دولت انجام شد.
در سال 1932 سرگرد گوینید مردیت را فرستادند که به دو سرباز 10000 گلوله مهمات داد و آنها را به مسلسل های سبک مجهز کرد. با این حال، ثابت شد که اموها به سختی می‌آیند و پس از شش روز، سربازان تنها حدود 50 emus را کشتند. تلاش دوم قبل از پایان رسمی جنگ پس از یک ماه موفقیت آمیزتر بود. در مجموع، تخمین زده می‌شود که 986 emus کشته شده‌اند، که به اندازه‌ای نبود که بر جمعیت بزرگ تأثیر بگذارد.

طاعون رقصنده 1518

Dancing Plague of

در استراسبورگ، آلزاس، اتفاق عجیبی در تابستان 1518 رخ داد. مردم شهر از هیچ جا شروع به رقصیدن در خیابان کردند. طبق یک حساب، تا 400 نفر به طور مداوم، روزها یا حتی هفته ها در یک زمان می رقصیدند.

مردم آنقدر در حال رقصیدن بودند که مرگ و میر ناشی از نارسایی قلبی وجود داشت. نظریه های پزشکی از مسمومیت غذایی با یک ماده شیمیایی توهم زا تا یک هیستری جمعی را شامل می شود.

اختراع ناموفق توماس ادیسون

Electric Pen

توماس ادیسون را به خاطر موفقیت های بزرگش به یاد می آورند، اما پشت اختراعات محبوب او کوهی از شکست وجود داشت. یکی از آن‌ها قلم الکتریکی بود، یک ابزار نوشتن با باتری که با بریدن سوراخ‌های کوچک روی کاغذ و سپس چاپ نوعی شابلون روی لایه زیر کار می‌کرد.

مزیت این بود که چندین کپی از یک سند به طور همزمان تهیه کنید. این توسط چند کاربر، به ویژه نویسنده آلیس در سرزمین عجایب، لوئیس کارول، انتخاب شد. با این حال، شکست خورد زیرا در برابر یک اختراع بسیار مؤثرتر بود – ماشین تحریر.

تست بارداری مصر باستان

Wheat Flour

زنان مصر باستان از کجا می دانستند که باردار هستند؟ در کیسه ای پر از جو و سپس کیسه ای پر از گندم ادرار می کردند. طبق این تئوری، پس از انجام این کار، زن باید منتظر بماند تا ببیند آیا یکی از آنها رشد می کند یا خیر.

اگر این کار را کردند، به این معنی بود که او باردار بود. با کمال تعجب، زمانی که دانشمندان این را در آزمایشی بازسازی کردند، متوجه شدند که حدود 70 درصد دقیق است. دلیل آن احتمالاً به این دلیل است که مقادیر بالای استروژن می تواند به رشد دانه ها کمک کند. مصریان باستان چگونه این را می دانستند؟ این یک راز واقعی است.

کتاب آشپزی رادیواکتیو ماری کوری

Marie Curie in her Paris Laboratory

زندگی ماری کوری شبیه یک فیلم است. او با برنده شدن جایزه نوبل نه یک بار بلکه دو بار، هر دو به خاطر کمک هایش در زمینه رادیواکتیویته، کلیشه های علیه زنان را شکست. ماری، همراه با همسرش پیر کوری، وسواس زیادی نداشت، حتی شیشه‌های رادیوم را در جیب خود به دفتر کار می‌برد. اما این تحقیق هزینه زیادی داشت.

پیر در سال 1906 بدون هیچ هشداری درگذشت و ماری در سال 1934 دچار کم خونی آپلاستیک شده بود، وضعیتی که نرخ مرگ و میر آن حدود 70 درصد در یک سال پس از ابتلا به آن است. این رادیواکتیو ناشی از تشعشعات بود و در واقع، پس از مرگ او، بدن او همچنان دارای سطوح بالایی از رادیواکتیویته بود که او را در یک تابوت سرب دفن کردند. اموال او از جمله کتاب آشپزی او در جعبه های مشابه نگهداری می شود.

دزدان دریایی تک چشم

Pirates eyepatches

چرا دزدان دریایی همیشه با یک چشم نشان داده می شوند؟ بسیاری از ما تصور می کنیم که این به دلیل آسیب دیدگی در جنگ یا شاید برای پنهان کردن چشم شیشه ای است. در حالی که ممکن است در فیلم ها چنین باشد، نظریه قابل قبول دیگری برای آنها وجود دارد، و کاملاً منطقی تر است. دزدان دریایی که معمولاً در تاریکی شب به کشتی های ناآگاه حمله می کردند، مجبور بودند دید خود را در یک لحظه با تاریکی تنظیم کنند.

ظاهراً پوشیدن چسب چشم راهی برای «فریب دادن» بینایی آنها برای تنظیم سریعتر بود. معلوم می شود که این می توانست کار کند. چشم شما مواد شیمیایی تولید می‌کند که به استفاده از نور بسیار ضعیف‌تر از حد معمول کمک می‌کند، که ممکن است تا 30 دقیقه طول بکشد تا وارد شود.

اولین باگ کامپیوتر

The First Computer Bug

من می توانم تضمین کنم که شما قبلاً هرگز چنین باگ رایانه ای نداشته اید. و این به این دلیل است که ربطی به نرم افزار نداشت. در سال 1947، زمانی که گروهی از دانشمندان کامپیوتر دانشگاه هاروارد کامپیوتر خود را باز کردند تا ببینند چرا به درستی کار نمی‌کند، یک باگ پیدا کردند، یک اشکال واقعی.

داخل آن شب پره ای بود که به نوعی به اجزای الکتریکی کامپیوتر راه پیدا کرده بود و باعث ایجاد انواع مشکلات می شد. تیم به قدری سرگرم شدند که پروانه را به یادداشت های خود چسباندند و در زیر آن عبارت «اولین مورد واقعی پیدا شدن حشره» روی آن نوشته شده بود.

پاریس جعلی

Paris

در طی عملیات هوایی جنگ جهانی اول، فرانسه برای اولین بار از بالا بمباران شد. پایتخت این کشور، پاریس، به ویژه احساس آسیب پذیری می کرد. و با جمعیت 2.7 میلیون نفری، فرانسوی ها ناامید بودند که توجه را از شهر نمادین منحرف کنند. یکی از ظالمانه‌ترین روش‌های انجام این کار توسط فردی به نام فرناند جاکوپوزی پیشنهاد شد. ایده او ساختن یک «پاریس فریبنده» بود که ممکن است برخی از خلبانان آلمانی را فریب دهد تا یک شهر خالی را بمباران کنند.

قبل از روزهای GPS، این پتانسیل برای نجات جان افراد را داشت. 15 مایلی دورتر از پاریس واقعی، خیابان‌ها، سازه‌های خالی، چراغ‌های خیابانی و تقلیدی از معماری نمادین مانند طاق پیروزی ساخته شد. فقط یک منطقه تکمیل شد و مشخص نیست که چقدر موثر بوده است، اما نشان می‌دهد که ارتش چقدر ناامید بوده تا از تلفات جلوگیری کند.

چاپخانه رنسانس

Renaissance printing press

بزرگترین انقلاب اطلاعات قبل از اینترنت، چاپخانه بود. یوهانس گوتنبرگ فردی بود که این دستگاه را در اواسط قرن پانزدهم اختراع کرد. با دستگاه گوتنبرگ، جوهر مبتنی بر روغن بر روی قالب‌های حروف فلزی که به راحتی قابل تنظیم هستند استفاده می‌شد، قبل از اینکه یک تکه کاغذ برای چاپ روی آن فشار داده شود.

اگرچه هنوز به کار سنگین نیاز داشت، اما این روش را مکانیکی، کارآمد و بسیار ارزان‌تر کرد و امکان تولید انبوه کتاب‌ها و جزوه‌ها را برای عموم فراهم کرد. این عامل اصلی در اصلاحات و تغییر باورها در دوران رنسانس بود.

هابسبورگ های باشکوه

Holy Roman Empire

خانواده هاپسبورگ تقریباً 800 سال در اروپا قدرت را در دست داشتند. این طلسم شامل حکمرانی بر آلمان از طریق فردریک چهارم، که همچنین امپراتور روم مقدس شد، منصبی بود که خانواده تا سال 1835 در اختیار داشت. آنها را می توان به عنوان مؤثرترین سلسله در تاریخ اروپا – یا شاید حتی جهان – توصیف کرد.

در نهایت، نسل‌هایی از ازدواج با خانواده برای حفظ قدرت، تأثیر ژنتیکی قابل‌توجهی داشت. 80 درصد از فرزندان خانواده بین سال‌های 1527 و 1661 مردند، که منجر به مرگ نسل خونی مردان در سال 1740 شد و نشان دهنده پایان قدرت آنها در دو قرن بعد بود.

داستان جنجی

Scene from Tale of Genji

سالانه میلیون ها رمان تولید می شود، کافی است نگاهی به کتابفروشی ها بیندازید. اما همه اینها به کیوتوی باستانی در سال 1010 بازمی‌گردد، زمانی که نویسنده‌ای به نام موراساکی شیکیبو قدیمی‌ترین رمان ثبت شده را نوشت.

این کتاب خواننده را از نگاه مردی به نام جنجی به دنیای جامعه نخبه ژاپنی آن زمان می برد و رابطه او با زنان زندگی خود از جمله مادرش و همسرش را بررسی می کند. از آن به عنوان “اثر ادبی یادبود” نام برده می شود و امروزه همچنان محبوب است.

بنیاد رومی

drawing of Londinium

امپراتوری روم بیش از 350 سال بر بریتانیا حکومت کرد که از سال 43 پس از میلاد آغاز شد. پس از رسیدن، آنها یک شهرک به نام Londinium ایجاد کردند که در کنار رودخانه تیمز قرار داشت. این چیزی است که ما اکنون به عنوان لندن می شناسیم و حتی در آن زمان، زمان زیادی طول نکشید تا به یک مرکز تجارت و حمل و نقل تبدیل شود. در سال 200 پس از میلاد، رومی ها دیوار بزرگی برای محاصره شهر ساختند که ارتفاع آن بیش از 6 متر بود.

رومی‌ها بریتانیا را در آغاز قرن پنجم ترک کردند و دیوار اطراف لندن به آرامی تخریب شد، اگرچه بخش‌هایی از آن هنوز قابل مشاهده است.

ببرهای پرنده

Flying Tigers

شاید تصورش در حال حاضر سخت باشد، اما زمانی در زمان جنگ جهانی دوم، خلبانان آمریکایی در هواپیماهای چینی پرواز می کردند و برای دفاع از کشور می جنگیدند. آنها بخشی از تیمی به نام گروه داوطلب آمریکایی بودند که بیشتر با نام مستعار خود ببرهای پرنده شناخته می شدند.

این گروه در برابر نیروی هوایی ژاپن مستقر شد که چینی ها از نظر فنی و ماهرانه با آنها همتا نبودند. آنها به عنوان مزدور استخدام شدند زیرا در سال 1941 قبل از پیوستن رسمی آمریکا به جنگ بود. هنگامی که ژاپنی ها به پرل هاربر حمله کردند، این گروه وارد عمل شد و بلافاصله ثابت کرد که وظیفه مقابله با ژاپنی ها را دارد. این به نوعی اولین پیروزی آمریکا در جنگ بود.

ارتش ارواح

Dummy ShermanTank

چه چیزی بهتر از عنصر غافلگیری؟ نامرئی بودن چطور؟ در طول جنگ جهانی دوم، نیروهای نظامی مایل بودند هر چیزی را که ممکن بود به آنها مزیت بدهد، امتحان کنند. یکی از تاکتیک‌هایی که آمریکایی‌ها به کار گرفتند، ساختن ارتش‌های فریب‌دهنده در مقیاس کامل و باورپذیر بود.

آنها اجسام بادی بزرگی را نقاشی کردند که شبیه مخازن و تجهیزات واقعی ساخته شده بودند. همراه با صحبت‌های ساختگی رادیویی و پخش صدا از طریق بلندگوهای پرقدرت، برای ایجاد یک «ارتش ارواح» و فریب دشمن در برآورد بیش از حد یا اشتباه خواندن نیروهای آمریکایی کافی بود. تیمی متشکل از بیش از 1000 هنرمند و طراح که این مدل‌های استادانه را خلق کرده‌اند، به خاطر مشارکت‌هایشان با افتخارات غیرنظامی پاداش گرفتند.

جادوگر جنگ

The magician Jasper Maskelyne

درست مثل ارتش ارواح آمریکایی ها، انگلیسی ها هم ترفندهایی در آستین داشتند. یکی از آنها شعبده‌بازی به نام جاسپر ماسکلین بود که از حرفه‌اش در استتار چیزها متخصص شده بود.

به ریاست «بخش آزمایشی استتار» منصوب شد. آنها به همراه تیم او از بلوک های چوبی رنگ شده استفاده کردند که باعث می شد تانک از بالا مانند یک کامیون به نظر برسد. همچنین از Maskelyne برای مشورت با سربازان در مورد اینکه در صورت گرفتار شدن توسط دشمن چه باید بکنند، استفاده می شد و آنها را با بسته های کارت جعلی حاوی نقشه و شانه مجهز می کرد.

سال بدون تابستان

Mount Tambora

هنگامی که کوه تامبورا در اندونزی در سال 1815 فوران کرد، بزرگترین فوران در تاریخ بشر بود. این 36 مایل مکعب سنگ و خاکستر را مستقیماً به جو پرتاب کرد و آن را با گوگرد پر کرد. به قدری بزرگ بود که آنقدر نور خورشید را مسدود کرد که میانگین دمای سیاره را یک درجه سانتیگراد کاهش داد.

بارندگی کمتری وجود داشت که باعث از بین رفتن محصول و یک رویداد گرسنگی شد که حداقل یک میلیون نفر را کشت. در سرتاسر جهان، آسمان تا سال ها پس از آن مه آلود و تاریک باقی ماند. در آن زمان هیچ دوربینی وجود نداشت، اما نقاشی‌هایی که در آن زمان ساخته شده‌اند به ما ایده خوبی می‌دهند که چقدر باید جذاب بوده باشد.

خوشحال می شویم نظرات خود را از طریق فرم ارسال دیدگاه با در میان بگذارید.

پیشنهادهایی برای شما

محصولات پیشنهادی این مقاله
محدوده قیمت 0 تا 2,000,000 تومان

امتیاز کاربران

مستند آقای مجری 2 دفتر یادداشت غزل‌ساز اثر فرزاد فره وشی نشر استودیو و سکوی نمایش برخط فرزاد فره وشی

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

عنوان تهیه کننده بازیگران کارگردان نویسنده
آقای مجری 2: دفتر یادداشت غزل‌ساز فرزاد فره وشی قاسم افشـار و سیروس الوند و کمند امیرسلیمانی و ... فرزاد فره وشی محمدرضا علایی و فرزاد فره وشی
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

سریال مستند آناهیتا اثر فرزاد فره وشی نشر استودیو و سکوی نمایش برخط فرزاد فره وشی

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

عنوان بازیگران کارگردان نویسنده فیلمبرداری
سریال مستند آناهیتا جعفر والی| مسعود فقیه| فریدون پارسانژاد | کاظم ... فرزاد فره وشی فرزاد فره وشی فرزاد فره وشی
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

مستند سپید رنگی اثر فرزاد فره وشی

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

عنوان تهیه کننده بازیگران کارگردان نویسنده
سریال مستند سپید رنگی فرزاد فره وشی دکتر امیراشرف آریان‌پور / پرویز طاهری/ پرویز خو... فرزاد فره وشی محمدرضا علایی و فرزاد فره وشی
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

مستند ایران-شیراز 1و2 اثر حمید مجتهدی

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

عنوان مخاطب زبان اصلی کشور مبدا برند و محصول شماره پروانه یا مجوز
مستند ایران شیراز ۱ و ۲ بزرگسال فارسی ایران 155/9066563
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

مستند فرعون نقره ای و اسرار باستان اثر آلکس گیبنی نشر کلک خیال غدیر

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

عنوان کارگردان مخاطب مدت زمان کشور مبدا برند و محصول
مستند فرعون نقره ای آلکس گیبنی بزرگسال 58 آمریکا
مشخصات بیشتر
منبع
list25

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا