خانه داری

7 شهر پیشرفته با فناوری های نوین، هوشمندترین شهرهای جهان

شهرهای پیشرفته با فناوری های نوین

هوشمندترین شهرهای جهان با فناوری های نوین در دنیای امروزی، زندگی همه افراد در اقصی نقاط جهان را تغییر داده است. ورود تکنولوژی در شهرهای مختلف باعث شده که تمام جنبه‌های زندگی افراد را از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تحت تاثیر قرار گیرد.

در حال حاضر زندگی روزمره ما از لحاظ کیفیت، کارآمدتر و سازگارتر با محیط زیست شده است. فناوری های نوین در شهرها باعث شده تا فعالیت‌های روزمره برای افراد آسان‌تر شود.

همین امر می‌تواند کیفیت زندگی را به طرز چشمگیری افزایش دهد. زندگی اکثر مردم در نقاط مختلف جهان در حال هوشمندتر شدن است.

از طرفی، هوشمند شدن شهرها باعث افزایش کیفیت زندگی و سریع‌تر انجام شدن فعالیت‌های روزمره در 6 معیار اصلی نظیر: اقتصاد، حمل و نقل، محیط زیست، سبک زندگی، مدیریت اداری و شهروندان می‌شود.

با توجه به ویرایش شاخص شهرهای پویا (CIMI) که تحت نظر مرکز استراتژی جهانی‌سازی (CGS) انجام شده، شهرهای هوشمند دنیا از لحاظ 6 معیار اصلی زندگی تقریبا در یک حد بوده‌اند.

کارت هدیه الکترونیکی، هرچی بگی – هر وقت بگی

با هوشمندترین شهرهای جهان از لحاظ فناوری های نوین آشنا شویم

  • توسعه فناوری های نوین در هنگ کنگ

توسعه فناوری‌های نوین در هنگ‌کنگ، روند رو به رشدی داشته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید که این شهر از برنامه تکنولوژی در تمام بخش‌های مختلف زندگی شهروندانش استفاده کرده است.

این برنامه از قسمت‌های مختلف فناوری تشکیل شده که تمام جنبه‌ها نظیر: حمل و نقل، زندگی، محیط‌زیست، مردم، دولت و اقتصاد را تحت پوشش خود دارد.

این برنامه با هدف تسهیل فعالیت‌های روزمره و ایجاد یک شهر سبز برای رفاه بیشتر افراد در نظر گرفته شده است. در تمام قسمت‌های این برنامه از تکنولوژی‌های نوین استفاده شده که افراد در زندگی شخصی و اجتماعی خود تجربه خواهند کرد.

طرح‌هایی نظیر: ارائه وای‌فای رایگان در همه نقاط جهت پرداخت هزینه‌ها با گوشی‌های هوشمند و سیستم سلامت پیشرفته برای افراد ناتوان یا سالمند از جمله این موارد به شمار می‌رود.

سیستم حمل و نقل هوشمند از جمله این برنامه بوده که مردم می‌توانند با اپلیکیشن KHeMobility از تمامی خدمات شهری بهره‌مند شوند.

  • توسعه فناوری های نوین در اوسلو

اوسلو، پایتخت کشور نروژ بوده که از لحاظ رتبه‌بندی پیشرفته‌ترین شهرهای جهان در رده‌ پایین‌تری از هنگ‌کنگ قرار دارد. البته این شهر در حال حرکت به سمت توسعه فناوری‌های نوین در تمام جنبه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است.

در نقشه تکنولوژی اوسلو آمده که این شهر باید به یک شهر هوشمند محیط زیست و متصل به شبکه اینترنت جهانی جهت ارتقای کیفیت زندگی تبدیل شود.

از مهمترین فناوری‌هایی که در این برنامه به آن اشاره شده، اینترنت اشیاء است. این تکنولوژی جهت اتصال وسایل دارای نرم‌افزار، حسگر و سایر ویژگی‌های فناورانه به اینترنت کاربرد دارد.

بدین طریق می‌توان با سایر دستگاه‌ها به راحتی ارتباط برقرار کرد. اوسلو از این قابلیت در بخش‌های مهم مدیریت شهری (مدیریت پسماند، حمل و نقل و مدیریت آب) استفاده می‌کند.

  • توسعه فناوری های نوین در لندن

لندن، پایتخت انگلستان بوده که لقب شلوغ‌ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است. به همین خاطر، طبیعی است که از لحاظ توسعه فناوری‌های نوین در صدر لیست قرار گیرد.

نقشه تکنولوژی لندن شامل شبکه کاملا فیبری بوده که قادر است بخش‌های مختلف نظیر: تونل‌های مترو، جاده‌ها و 80 قطعه از مبلمان شهری را به همدیگر متصل نماید.

برنامه تکنولوژی این شهر به نحوی بوده که قادر به نشان دادن بهترین و بدترین پهنای باند از نقاط مختلف شهر به شهروندان است.

از جمله اقدامات دیگر در این زمینه می‌توان تمرکز بر انرژی پاک، کاهش انتشار کربن و حمل و نقل هوشمند اشاره نمود.

  • توسعه فناوری های نوین در دبی

توسعه فناوری‌های نوین در دبی به حدی زیاد بوده که این شهر را از یک منطقه بیابانی به هوشمندترین شهر جهان تبدیل کرده است.

خدمات هوشمند در این شهر به گونه‌ای است که افراد می‌توانند با استفاده از کارت‌های هوشمند Nol با اتصال به NFC، هزینه‌های حمل و نقل عمومی را به راحتی پرداخت نمایند.

استفاده از اپلیکیشن Dubai Now این امکان را برای شهروندان فراهم می‌کند تا تمام هزینه‌های زندگی شهری نظیر: درمان، آموزش، مسکن و حمل و نقل را در کمترین زمان ممکن پرداخت نمایند.

سرویس هوشمند اجاره خودرو از طریق اپلیکیشن Udrive و Ekar، امکان اجاره بی‌دردسر خودرو را برای افراد فراهم می‌کند.

  • توسعه فناوری‌های نوین در آمستردام

آمستردام، یکی از شهرهای اروپایی است که از فناوری‌های نوین در زندگی هوشمند شهری استفاده می‌کند. برخورداری از پرسرعت‌ترین اینترنت در اتحادیه اروپا و داده‌های منبع باز در بخش حمل و نقل از مهمترین ویژگی‌های برنامه هوشمند این شهر جهت ارتقای زندگی شهروندانش است.

افراد از طریق داده‌های منبع باز در سیستم حمل و نقل می‌توانند از وضعیت ترافیکی و مسیرهای ورودی و خروجی به شهر باخبر شوند. از سال 2009، طرح شهر هوشمند آمستردام (ASC) آغاز شد که شامل توسعه برنامه‌های مختلفی نظیر: نظافت رودخانه‌ها، مدیریت شبکه راه‌ها و بهبود کیفیت زندگی شهروندان است.

  • توسعه فناوری ‌های نوین در بارسلونا

بارسلونا، شهری تاریخی بوده که تیم فوتبال، مراکز گردشگری و غذاهای بی‌نظیر آن معروف است. در حال حاضر، این شهر تاریخی به هوشمندترین شهر جهان تبدیل شده است.

بد نیست بدانید که بارسلونا، اولین شهر اروپایی بود که به سیستم هوشمند بشری روی آورد. این شهر از تکنولوژی اینترنت اشیاء در بخش‌های مختلف به ویژه در بخش مدیریت پسماند استفاده می‌کند.

از تکنولوژی‌های دیگری در سطح شهر نظیر: چراغ‌های خیابان، سیستم هشداردهنده بلایای طبیعی و صندوق‌های پست هوشمند استفاده شده که بر سطح کیفیت زندگی شهروندان تاثیر زیادی گذاشته است.

  • توسعه فناوری ‌های نوین در نیویورک

نیویورک از معروف‌ترین شهرهای هوشمند در جهان بوده که از پیشرفته‌ترین فناوری‌های نوین در زندگی شهری استفاده می‌کند.

از مهمترین تکنولوژی‌های به کار رفته در این شهر می‌توان به سیستم نورپردازی هوشمند، سیستم مدیریت پسماند هوشمند، انرژی‌های تجدیدپذیر و چالش مربوط به محله‌های تمیز اشاره نمود.

ناگفته نماند که سیستم زباله هوشمند (BigBelly) در این شهر مجهز به سیستم فشرده‌سازی زباله و سنسورهای بی‌سیم بوده که میزان زباله را در هر سطل اندازه‌گیری می‌کند.

کلام آخر

توسعه فناوری‌های نوین در شهرهای هوشمند در مقیاسی بزرگ، رخ داده است. بسیاری از شهرها، تجربه زندگی هوشمند را ندارند و در حال حرکت به سمت آن هستند.

این شهرها می‌توانند از تجربیات شهرهای پیشرفته در زندگی هوشمند استفاده کرده و رفاه بیشتری را برای مردم خود ایجاد نمایند.

مشاهده نسخه pdf مقاله: 7 شهر پیشرفته با فناوری های نوین، هوشمندترین شهرهای جهان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا