آلات موسیقی

۲۵ مدل تار باکیفیت و خوش صدا با خرید اینترنتی

راهنمای خرید آنلاین انواع تار

تار یکی از سازهای مهم و کاربردی می باشد که این روزها طرفداران بسیاری دارد. انواع تار و قیمت های مختلف آن که توسط برندهای مختلف ارائه می شود گاها خرید آن را با چالش روبرو می سازد. از همین رو در این مقاله قصد داریم تا برخی از نکات مهم برای خرید تار را با یکدیگر مرور نماییم.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین تنبور با معرفی مدل های باکیفیت و زیبا 

نکات مهم و تاثیرگذار در خرید و قیمت انواع ساز تار

اگر قصد تهیه این ساز خوش صدا را دارید لازم است تا فاکتورهای مختلفی را در نظر داشته باشید که در زیر به برخی از مهمترین موارد اشاره شده است:

  • کاسه

یکی از مهمترین بخش ها در این ساز، کاسه آن است. لازم است تا قبل از خرید حتما به الگوی آن توجه نمایید. از جمله الگو های رایج می توان به الگوهای شاهرخ و یحیی در بازار اشاره نمود. از لحاظ کاسه دقت نمایید که کاملا متقارن باشد و وزن آن بسیار سنگین نباشد که حمل و نقل را دچار مشکل نماید.

  • به چوب ساز دقت داشته باشید

برای خرید تار دقت نمایید که از چه نوع چوبی استفاده شده است. همانند سازهای چوبی دیگر، نوع چوب بکار رفته می تواند تاثیر بسزایی در صدای تولید شده داشته باشد. چوب مورد استفاده در ساخت باید کاملا با کیفیت باشد. همچنین در نظر داشته باشید که هیچگونه خراش، ترک و مواردی از این قبیل بر روی چوب وجود نداشته باشد زیرا این موارد می توانند صدای تولید شده را تحت تاثیر قرار دهند.

  • پوست تار

مورد دیگری که در خرید این ساز باید در نظر داشته باشید، جنس پوسته می باشد. اگر پوسته شما از نوع طبیعی (حیوانی) باشد، به نسبت کیفیت بهتری دارد. از سوی دیگر در حین خرید می بایست دقت داشته باشید که پوسته به صورت یکنواخت بر روی کل ساز پوشیده شود و ضخامت یکسانی نیز داشته باشد. البته در مواردی که از پوست حیوانی بهره گرفته می شود، توجه به این نکته که پوسته می بایست فاقد چربی باشد نیز دارای اهمیت است.

  • در نظر داشتن خرک

یکی از فاکتورهای مهم دیگر در خرید تار خرک می باشد. با توجه به اینکه بخش فوق، بسیار کوچک می باشد از همین رو شاید بی اهمیت به نظر برسد اما باید دقت نمود که جنس و شکل آن در نوع صدای تولید شده بسیار مهم و اثرگذار است. در برخی از سازها، خرک را از شاخ حیوانات می سازند که قیمت این موارد به مراتب بالاتر است. در زمان مضراب زدن، نوع خرک بسیار مهم است. به جز مواردی که در بالا بیان شد، به کمک خرک شما می توانید فاصله سیم تا دسته را نیز به خوبی تنظیم نمایید. فاصله زیاد یا کم موجب می شوند تا در زمان نواختن، صدا خفه شود و کیفیت لازم را نداشته باشد.

  • جعبه کلیدها

در این بخش کوک ساز قرار گرفته است. در زمان خرید دقت داشته باشید که این قسمت فاقد هرگونه ترک و خوردگی باشد. همچنین باید برای بررسی گوشی ها توجه داشته باشید که به هیچ وجه خلاصی نداشته باشند. از همین رو توصیه می گردد تا آنها را کمی به چپ و راست حرکت دهید.

  • اندازه

در حین خرید مواردی را برگزینید که دقیقا مطابق با جثه شما باشد. شما باید بتوانید به راحتی ساز را در آغوش بگیرید. از سوی دیگر انگشتانتان نیز باید بر روی سیم ها تسلط کامل را داشته باشد.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین سه تار با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان

تفاوت تار و سه تار

بسیاری از افرادی که در زمینه موسیقی تجربه و دانش لازم را ندارند این دو ساز را هم راستا با یکدیگر می دانند اما باید در نظر داشت که در عمل آنها با یکدیگر متفاوت می باشند. همواره باید در نظر داشته باشید  اندازه این ساز ها است. کاسه تار دو عدد می باشد به گونه ای که یک مورد بزرگ تر و یک مورد کوچکتر است. البته باید یه این مورد نیز دقت نمایید که بخش کاسه سه تار به صورت گلابی و کمی کشیده می باشد.

از دیگر تفاوت این دو ساز می توان به صدای تولید شده در آنها اشاره  نمود. همواره باید در نظر داشته باشید که صدای ایجاد شده در تار به مراتب قوی تر است و وسعت آن بیشتر است. البته باید به این مورد نیز اشاره نمود که تار دارای صدای بم تری است و بیشتر برای موسیقی هایی مورد استفاده قرار می گیرد که سوز بیشتری دارند. در خصوص نحوه نواختن این دو ساز، باید در نظر داشته باشید که سه تار حتما باید با مضراب فلزی نواخته شود اما تار را می توان با انگشت یا مضراب های طبیعی همچون استخوان حیوانات نیز نواخت.

قیمت سه تار به نسبت تار کمتر می باشد و شما در بازار با قیمت های مختلفی از این ساز روبرو می شوید اما توصیه می شود تا همواره از برند معتبری خرید خود را انجام دهید تا گزینه خوبی تهیه نمایید.

پیشنهاد مطالعه: ۲۵ مدل چنگ خوش صدا و باکیفیت با خرید اینترنتی 

با نکات عمومی برای خرید انواع تار آشنا شوید

  • عموما سازهایی که دارای صدای خوش هستند و می توانند تاثیر بیشتری بر روی افراد بگذارند، دسته ای شفاف دارند.
  • برخی از سازها در هنگام نواختن صدای گزگز از خود ساطع می نمایند. برای این موارد لازم است تا ابتدا سیم ها و پرده ها را تغییر دهید. اگر با این راهکار مشکل برطرف نشد؛ نیاز است تا دسته را بررسی نمایید. در برخی موارد دسته کج موجب می شود تا صدا دچار اختلال شود.
  • برخی از تارها از نوع کیفی می باشند. لازم است تا این موارد را حتما با مضراب بنوازید. در این صورت صدای تولید شده از آنها به مراتب بهتر می باشد.
  • سیم های مورد استفاده در ساز شما نباید دارای زنگ زدگی باشند. همچنین فاصله بین آنها باید کاملا استاندارد باشد. در غیر این صورت ممکن است صدای تولید شده بسیار تو دماغی و بم شود.

به صورت کلی در زمان خرید ساز باید دقت داشته باشید که صدا شفاف و واضح باشد. هر مشکلی اعم از گز گز ممکن است موجب شود تا صدای تولید شده دچار خش گردد.

جمع بندی خرید تار ارزان و باکیفیت

با توجه به مواردی که در راهنمای خرید اینترنتی امروز بیان شد، هم اکنون می توانید اقدام به خرید ساز خوب و کارآمدی نمایید. توجه داشته باشید که برندهای مختلفی اینگونه سازها را به بازار عرضه می دارند. اعتبار آنها می تواند به شما در خرید کمک شایانی نماید. به صورت کلی قیمت تار خوب کم نیست اما ارزش سرمایه گذاری را دارد.

پیشنهادهایی برای شما

محصولات پیشنهادی این مقاله
محدوده قیمت 0 تا 100,000,000 تومان

امتیاز کاربران

تار دو مهر خسرو کرمی مدل آواز

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

اندازه کاسه فاصله از شیطانک تا خرک جنس دسته جنس کاسه جنس پوست
بزرگ 66 چوب گردو کهنه 25 ساله توت بره تودلی درجه 1
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

تار مدل دومهر ویژه

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

اندازه کاسه فاصله از شیطانک تا خرک جنس دسته جنس کاسه جنس پوست
بزرگ 66 چوب گردو چوب توت کهنه تودلی طبیعی کهنه
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

تار آوای مولانا مدل ارشد

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

فاصله از شیطانک تا خرک جنس دسته جنس کاسه جنس پوست جنس شیطانک
66 سانتی متر گردو توت بره استخوان
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

تار مدل دومهر ویژه

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

اندازه کاسه فاصله از شیطانک تا خرک جنس دسته جنس کاسه جنس پوست
بزرگ 66 گردو ، فوفل ، استخوان شتر شاه توت بره تودلی
مشخصات بیشتر

امتیاز کاربران

تار خسرو کرمی مدل دو مهر

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

اندازه کاسه فاصله از شیطانک تا خرک جنس دسته جنس کاسه جنس پوست
بزرگ 66 گردو کهنه کاملا خشک 7 ساله توت پیوندی رگه درشت 10 ساله بره تودلی درجه 1
مشخصات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا