آلات موسیقی

۲۵ مدل کمانچه محبوب و خوش صدا با خرید اینترنتی

راهنمای خرید کمانچه

کمانچه یکی از سازهای زهی می باشد که این روزها علاقه مندان زیادی را به سمت خود جلب نموده است. بسیاری از افراد تصور می نمایند که خرید این ساز آسان است اما با توجه به اینکه انواع کمانچه در بازار وجود دارند که هر کدام مشخصات مخصوص به خود را دارند لذا در زمان خرید باید دقت لازم را به خرج دهید. در ادامه یک راهنمای خرید اینترنتی در اختیار شما قرار داده می شود تا به کمک آن بتوانید بهترین ساز را برای خود خرید کنید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین سه تار با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان 

آشنایی با نکات مهم و تاثیرگذار در قیمت کمانچه

اگر قصد خرید ساز کمانچه را دارید باید در گام اول با بخش های مهم و اساسی آن آشنا شوید که به قرار زیر می باشند:

  1. کاسه
  2. دسته
  3. پوسته
  4. خرک
  5. سیم گیر

عموما برای ساخت کمانچه از چوب، فلز یا گاها از استخوان حیوانات استفاده می شود. این موارد کیفیت خوبی دارند و منجر می شوند که صدای تولید شده نیز کیفیت لازم را داشته باشد. برخی از انواع این ساز یکپارچه و برخی دیگر چند تکه هستند. اگر ساز یک تکه باشد، صدای تولید شده از آن نیز به مراتب بهتر و خوش فرم تر خواهد بود. در زمان خرید توصیه می شود تا همواره موارد زیر را در نظر داشته باشید:

کاسه کمانچه

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که صدای این ساز در کاسه تولید می شود. کاسه ها خود در دو دسته باز و کروی دسته بندی می شوند. برای این ساز مذکور صدای خوبی داشته باشد، آن را از چوب توت و به صورت یکپارچه می سازند. برخی از کاسه ها پشت باز هستند این موارد عموما یک تکه هستند.

برخی دیگر کروی بوده و با گرم نمودن چوب به آن حالت می دهند. در هر دو حالت باید در نظر داشته باشید که ضخامت کاسه ها کم بوده و همین مورد نیز موجب می شود تا وزن ساز کم شود. عموما قسمت کاسه را از چوب گردو یا توت تهیه می نمایند.

پوسته

مورد دومی که در زمان خرید ساز کمانچه باید به آن دقت نمایید، جنس و کیفیت پوسته می باشد. در گذشته برای اینکه ساز فوق دارای صدای خوبی باشد از روده گوسفند استفاده می نمودند. این نوع پوسته ها فشار ایجاد شده بر روی خرک را کاهش می دادند. اما به صورت کلی توصیه می شود تا برای داشتن صدای خوب از پوسته های یک تکه استفاده نمایید.

در نظر داشته باشید که پوسته های کهنه و دارای چربی نمی توانند انتخاب خوبی باشند زیرا به مرور زمان بو می گیرند و کیفیت خود را از دست می دهند.

توجه به مهرها

ساز کمانچه از لحاظ سایز در یکی از دسته های نرمال، آلتو، باس و کنترباس تقسیم بندی می شوند. باید در نظر داشت که سازندگان مختلفی این سازها را تولید می نمایند که عموما با نام خودشان نیز شناخته می شوند. به طور مثال کمانچه ملکی، کمانچه جودکی، کمانچه بکتاش و کمانچه هاشم از این دست هستند. هر کدام از این موارد قیمت متفاوتی دارند.

سیم گیر و پایه کمانچه

قیمت کمانچه ارزان در بازار بسیار متغیر است. این مورد بستگی به ویژگی های کمانچه دارد. یکی از مواردی که در قیمت بسیار تاثیر دارد، سیم گیر می باشد. سیم گیر توسط پایه به ساز متصل می شود. این مورد بر روی پای نوازنده قرار می گیرد تا امکان نواختن را فراهم آورد. در زمان نواختن بیشتری فشار بر روی سیم گیر و پایه وارد می شود. از همین رو باید در نظر داشته باشید که این دو بخش کاملا محکم باشند تا در زمان نواختن مشکلی ایجاد ننمایند.

لازم است در نظر داشته باشید که سیم های مورد استفاده در این ساز همان سیم های ویولن می باشند.

پیشنهاد مطالعه: ۲۵ مدل تار باکیفیت و خوش صدا با خرید اینترنتی 

در زمان خرید بهترین نوع کمانچه به خرک توجه نمایید

خرک کمانچه در واقع شبیه به خرک مورد استفاده در تار می باشد. نوع چوبی که برای خرک استفاده می نمایند بسیار مهم است. اما باید در نظر داشته باشید که از چوب های بسیار خشک استفاده ننمایید زیرا این مورد موجب می شود تا صدای اکو بسیار پایین بیاید. عموما برای اینکه صدای بهتری تولید شود از چوب های روسی استفاده می شود.

در زمان خرید ساز دقت نمایید که خرک به صورت عمود بر روی سیم قرار نمی گیرد و کمی مایل است. دلیل این مورب بودن آن است که شما می توانید به راحتی بین تارها انگشت خود را قرار دهید و اقدام به نواختن نمایید. یکی دیگر از مواردی که در زمان خرید باید در نظر داشته باشید، فاصله سیم ها است. اگر فاصله این سیم ها با یکدیگر بسیار زیاد باشد در زمان نواختن، نوازنده دچار مشکل می شود.

به صورت کلی باید در نظر داشت که هر اندازه اندازه ارتفاع سیم ها کمتر باشد، صدا نیز به همان اندازه کمتر و ضعیف تر می باشد. البته ارتفاع بیشتر برای ایجاد صداهای رسا و بلند بسیار مهم است.

پیشنهاد مطالعه: ۲۵ مدل دف خوش صدا و باکیفیت با خرید اینترنتی 

جمع بندی

امروزه اغلب افراد به دنبال خرید ساز کمانچه ارزان هستند اما باید در نظر داشت که جهت تهیه یک گزینه خوب نیاز است تا هزینه شود. چوب یکی از فاکتورهای مهمی است که در هنگام خرید ساز باید به آن دقت نمایید. بهترین چوب ها برای ساخت این سازها چوب آبنوس یا گردو می باشند. برای اینکه ساز شما کیفیت خوبی داشته باشد، توصیه می گردد تا همواره به دنبال گزینه ای باشید که توسط افراد معتبر تهیه شده باشند. البته قیمت این سازها بالا است اما به همان اندازه کیفیت آنها نیز بیشتر می باشد.

برای نواختن کمانچه عموما باید پایه آن را روی مین یا یک تکیه گاه همانند صندلی قرار دهید لذا دقت نمایید که پایه دارای مقاومت لازم باشد. از سوی دیگر در زمان تهیه کمانچه به نوع آرشه نیز دقت داشته باشید. آرشه باید حول محور خود بر روی سیم ها بچرخد. به صورت کلی اگر موارد بالا را در نظر داشته باشید، می توانید یک ساز خوب را تهیه نمایید. اما همواره در نظر داشته باشید که اگر خرید شما از برندهای معتبر باشد، به همان اندازه کیفیت ساز و صدای ایجاد شده از آن نیز بهتر خواهد بود.

پیشنهادهایی برای شما

محصولات پیشنهادی این مقاله
محدوده قیمت 0 تا 6,000,000 تومان

امتیاز کاربران

کمانچه نریمان مدل GR کد 08

قیمت روز ، تصاویر بیشتر و خرید

مشخصات کالا

ابعاد وزن جنس کاسه ویژگی های ساز اقلام همراه
75x21x21 سانتی‌متر 1.5 کیلوگرم گردو آرشه آرشه و کاور ابر دار همراه ساز می باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا