قطعات کامپیوتر

راهنمای خرید حافظه ssd با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان

حافظه ssd چیست ؟ یکی از حافظه های پر سرعت و با کیفیتی می باشد که به دلیل سرعت بالای خواندن و نوشتن در آن، متقاضیان زیادی در بازار دارد. بسیاری از افراد برای اینکه سرعت سخت افزار خود را ارتقا دهند از این حافظه بهره می برند. در راهنمای خرید اینترنتی امروز قصد داریم تا یک راهنمای خرید اینترنتی حافظه SSD را در اختیارتان قرار دهیم تا به کمک آن بتوانید بهترین خرید خود را انجام دهید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین پاور بانک با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان 

راهنمای خرید آنلاین انواع حافظه ssd جهت بررسی قیمت حافظه ssd

در حال حاضر برندهای مختلفی اقدام به ارائه حافظه SSD به بازار نموده اند که هر کدام از آنها نیز دارای مشخصات خاصی است اما شاید برای شما نیز این سوال به وجود آید که در زمان خرید یک هارد ssd که اغلب برای ارتقای سیستم کامپیوتری استفاده می شود، باید به چه مواردی دقت نمود؟ در ادامه قصد داریم تا برخی از خصوصیات مهم یک حافظه SSD را بررسی نماییم. اما قبل از آن در نظر داشته باشید که تعداد سلول های موجود در یک هارد ssd محدود بود و طول عمر خاصی دارد لذا نباید به این هارد ها به عنوان هارد های مادام العمر نگاه نمود.

  • به سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات دقت نمایید:

در زمان خرید یک حافظه SSD قطعا با اعدادی تحت عنوان سرعت خواندن و نوشتن آشنا می شوید. این اعداد بیانگر این موضوع می باشند که با چه سرعتی می توان به صورت متوالی در هارد اطلاعات را ذخیره نمود یا از آن واکشی کرد. البته باید دقت داشت که عدد فوق اسمی است و در واقعیت ممکن است هیچ گاه به آن عدد دست نیابید اما به صورت کلی اعداد بالاتر گزینه های بهتری می باشند.

  • توجه به فاکتور طول عمر:

برندها و سازندگان معروف برای این مدل از حافظه ها که وارد بازار می نمایند یک طول عمر را بیان می نمایند که غالبا نیز بر حسب ساعت سنجیده می شود. این عدد نشان می دهد که تا چه مدتی درایو شما به خوبی می تواند فعالیت نماید. طول عمر یک حافظه SSD هر اندازه بیشتر باشد، از لحاظ هزینه گران تر می باشد و شانس خراب شدن آن نیز به نسبت کمتر است.

  • با انواع ssd های موجود در بازار آشنا باشید:

به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که انواع حافظه SSD در بازار وجود دارد که از لحاظ کارایی نیز متفاوت هستند. حافظه SSD که دارای رابط ساتا است، امروزه یکی از موارد پرکاربرد می باشد و از لحاظ هزینه ای نیز نسبت به سایرین ارزان تر است. این حافظه ها برای اتصال به مادربرد شما از یک رابط ساتا استفاده می نمایند. به صورت متوسط می توان بیان داشت که سرعت انتقال داده در این حافظه ها حدود 4.8 گیگابیت در ثانیه است. برخی از انواع حافظه SSD دارای رابط m.2 هستند. هارد های فوق با سوکتی به نام m.2 به مادربرد متصل می شوند. از آنجا که ssd های مذکور بسیار باریک و ظریف هستند برخی از افراد آنان را با رم اشتباه می گیرند. نوعی دیگری از حافظه SSD نیز در بازار وجود دارد که دارای رابط PCIe است. رابط فوق از پروتکل NVMe استفاده می کند که سرعت بالایی را ارائه می دهد. گران ترین نوع ssd های موجود در بازار از همین نوع می باشند و عموما بر روی سرورها از آنها بهره برده می شود.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین هارد اکسترنال با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان 

  • آیا حافظه SSD با ظرفیت 120 یا 128 گیگ می تواند انتخاب خوبی باشد؟

در زمان خرید یک حافظه مناسب قطعا به هزینه آن توجه می نمایید. باید همواره در نظر داشته باشید  که هر اندازه ظرفیت کمتر باشد، هزینه نیز کمتر است اما کارایی حافظه نیز ملاک است. از همین رو دقت نمایید که هر اندازه ظرفیت یک حافظه کمتر باشد، کانال های ارتباطی نیز کمتر بوده و از لحاظ سرعت نیز ضعیف تر عمل می نماید زیرا از تراشه های کمتری برای ساخت آنها استفاده شده است.

البته در بحث هزینه تنها ظرفیت یک هارد تاثیر ندارد. به طور مثال رم یک حافظه حوب و ایده آل نیز می تواند فاکتور تاثیرگذاری باشد. اگر یک حافظه SSD از رم استفاده نماید میزان سرعت خواندن و نوشتن آن به شدت کاهش می یابد. از همین رو عملکرد آن نیز تنزل می یابد. از همین رو توصیه می شود که تنها به دلیل کمتر بدون هزینه های به سراغ FRAMLESS نروید.

  • به برند حافظه SSD خود توجه نمایید:

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای خرید حافظه توجه به برند آن می باشد. برای این مورد لازم است تا وسواس زیادی به خرج دهید. بسیاری از انواع SSD که امروزه در بازار وجود دارند و از برندهای نامعتبر می باشند، سرعت پایینی را ارائه می دهند. در حال حاضر برندهایی همانند وسترن دیجیتال، سامسونگ، ای دیتا، کروشیال، سیلیکون پاور و .. جزء برندهای نام آشنا می باشند که امتحان خود را پس داده اند.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید انواع مادربرد با معرفی مدل های باکیفیت و برتر 

انواع حافظه ssd از چه تکنولوژی سلولی استفاده می نمایند؟

به صورت کلی 4 تکنولوژی سلولی برای SSD ها معرفی شده است که به قرار زیر می باشند:

  • SLC: این حافظه ها دارای بیشترین طول عمر می باشند و دقت بالایی دارند. البته سریع ترین حافظه ها نیز هستند.
  • MLC: هزینه این نوع حافظه SSD به مراتب کمتر می باشد اما دارای ظرفیت بالاتری هستند و گزینه پایدار تری نیز می باشند لذا برای استفاده روزمره می توان از آنها بهره برد.
  • TLC: هزینه این موارد به نسبت کمتر است اما به نسبت دو مدل قبل دارام دوام و کیفیت کمتری است. این گزینه برای وبگردی انتخابی عالی است.
  • QLC: تکنولوژی پردازشی که در این مورد استفاده می شود به نسبت سایر روش ها بسیار ساده تر می باشد. از لحاظ حجمی می توان در بازار انواع متفاوتی از آن را مشاهده نمود که ظرفیت بالایی نیز دارند. همچنین باید توجه داشت که نسبت به سایر مدل های پیشین هزینه کمتری دارد. این مورد برای افرادی که تنها به حجم بالا برای ذخیره سازی نیاز دارند، گزینه خوبی است.

طبیعتا بین موارد بالا عملکرد گروه اول به نسبت سایر موارد بیشتر است و به همین دلیل بیشتر در کارهای صنعتی از آنها استفاده می شود. قیمت این موارد نیز نسبت به سایرین بیشتر است.

پیشنهادهایی برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا