ابزار سلامت

راهنمای خرید پالس اکسیمتر با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان

راهنمای خرید پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر چیست ؟ اکسیژن خون شما را اندازه گیری و کنترل می کند. از آنجایی که سطح اکسیژن پایین می تواند پس از چند دقیقه کشنده باشد، لازم است بدانید که آیا بدن شما به اندازه کافی این مورد را دریافت می کند یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد راهنمای خرید آنلاین پالس اکسیمتر و مواردی که هنگام خرید یک دستگاه برای خانه خود باید به آن توجه کنید، لازم است تا ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید دستگاه فشار سنج با معرفی مدل های باکیفیت و دقیق

پالس اکسیمتر چیست؟

پالس اکسی متر دستگاهی است که ضربان نبض و درصد اکسیژن خون شما را اندازه گیری می کند و هر دو را در عرض چند ثانیه نشان می دهد. پالس اکسیمتری یک شاخص سریع و بدون درد است که نشان می دهد بدن شما چقدر خوب کار می کند تا اکسیژن را از قلب به اندام های شما منتقل کند.

پالس اکسیمتر خوب درصد هموگلوبین اشباع شده توسط اکسیژن را اندازه گیری می کند که به آن اشباع اکسیژن گفته می شود و به صورت درصد بیان می گردد. اگر همه محل های اتصال هموگلوبین دارای اکسیژن باشند، هموگلوبین 100٪ اشباع شده است.

وقتی نوک انگشت خود را وارد این دستگاه کوچک می‌کنید، این مورد برای سنجش از دو چراغ LED غیرتهاجمی استفاده می‌کند که یکی قرمز (که خون بدون اکسیژن را اندازه‌گیری می‌کند) و دیگری مادون قرمز (که خون اکسیژن‌دار را اندازه‌گیری می‌کند) است. برای محاسبه درصد سطح اشباع اکسیژن، یک حسگر نوری جذب نور، این دو پرتو با طول موج‌های متفاوت را می‌خواند. به طور معمول، سطح اشباع اکسیژن 95٪ تا 100٪ در نظر گرفته می شود. اگر کمتر از 90٪ باشد، باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید دستگاه تست قند خون با معرفی مدل های باکیفیت و دقیق 

انواع مدل و بهترین مارک پالس اکسیمتر

دو نوع پالس اکسی متر وجود دارد:

  • پروب های انتقال برای اندازه گیری اکسیژن خون از طریق انگشتان دست، انگشتان پا و لاله گوش اندازه گیری می شوند.
  • کاوشگرهای انعکاسی سطح اکسیژن خون را با امیتر و حسگر اندازه گیری می کنند که در کنار هم روی سطح صاف بدن (مانند پیشانی) قرار می گیرند.

پالس اکسیمترهایی که معمولا در خانه استفاده می شوند، مانیتورهای انگشتی هستند که کوچک و بدون درد روی نوک انگشت شما بسته می شوند. آنها از نظر قیمت و اندازه متفاوت هستند و توسط خرده فروشان آنلاین فروخته می شوند. برخی از آنها می توانند برای ضبط آسان، ذخیره سازی داده ها و به اشتراک گذاری با تیم مراقبت های بهداشتی شما به یک برنامه تلفن هوشمند متصل شوند.

مزایای پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر برای افرادی که مشکلات ریوی و قلبی دارند، می تواند بسیار مفید باشد. افرادی که در خانه اکسیژن مصرف می‌کنند و همچنین نوزادان مبتلا به انواع خاصی از بیماری‌های مادرزادی قلبی باید به صورت منظم سطح اکسیژن خونشان بررسی گردد.

به صورت کلی، یک پالس اکسیمتر خانگی برای ارزیابی عملکرد داروهای ریوی یا داشتن یکی از شرایط زیر توصیه می شود:

  • نارسایی احتقانی قلب (CHF)
  • بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD)
  • سرطان ریه
  • پنومونی

نحوه استفاده از دستگاه پالس اکسیمتر

پالس اکسیمتر از فناوری استفاده می کند که اشباع اکسیژن را با روشن کردن پوست با دو طول موج نور (یکی قرمز و دیگری مادون قرمز) اندازه گیری می کند. خون بدون اکسیژن نور قرمز را جذب می کند و خون اکسیژن دار نور مادون قرمز را جذب می کند. مانیتور از الگوریتمی برای تعیین اشباع اکسیژن از طریق تفاوت در جذب نور استفاده می کند. گیره‌ها را می‌توان به قسمت‌های خاصی از بدن، معمولاً نوک انگشت دست، انگشتان پا، لاله گوش و پیشانی وصل کرد.

برای مصارف خانگی، رایج ترین نوع، پالس اکسیمتر نوک انگشتی است. دستورالعمل‌های سازنده را برای استفاده صحیح دنبال کنید زیرا همه مدل‌ها یکسان نیستند، اما معمولاً، یک نوع عملکرد دارند. دستگاه کوچک را به نوک انگشت خود می‌بندید و در کمتر از یک دقیقه اطلاعات شما ظاهر می‌شود. برخی از مدل ها فقط برای استفاده بزرگسالان در نظر گرفته شده اند در حالی که برخی دیگر را می توان برای کودکان استفاده کرد.

از آنجایی که عملکرد پالس اکسیمتری بر جذب نور از طریق بستر بافتی با خون ضربان دار متکی است، برخی از عوامل می توانند با آن پارامترها تداخل داشته باشند که منجر به قرائت اشتباه شود، مانند:

  • لاک ناخن
  • گردش ضعیف خون
  • رنگ پوست تیره
  • دست های سرد
  • سابقه سیگار کشیدن

پیشنهاد مطالعه: راهنمای خرید بهترین کیسه آب گرم با معرفی مدل های باکیفیت و ارزان 

نکات تاثیرگذار در قیمت پالس اکسیمتر انگشتی ایرانی و خارجی

  • نوع اکسی متر را بررسی کنید

سه نوع اکسی متر شامل پالس اکسیمتر نوک انگشتی، اکسیمتر دستی و پالس اکسیمتر جنینی در بازار موجود است. برای خانه، اکثر مردم اکسیمتر نوک انگشتی را انتخاب می کنند. این ساده ترین راه برای بررسی سطح اکسیژن خون است. دو اکسیمتر دیگر – اکسی متر دستی و پالس اکسیمتر جنین – عمدتاً در بیمارستان ها و کلینیک ها استفاده می شوند. قیمت پالس اکسیمتر نوک انگشتان در مقایسه با سایرین کمی مقرون به صرفه است.

  • دقت را بررسی کنید

دقت، مهم ترین فاکتوری است که هنگام خرید پالس اکسی متر باید بررسی کنید. اما چگونه می توان دقت را بررسی کرد؟ هیچ راه خاصی برای بررسی دقت پالس اکسیمتر وجود ندارد. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که دو اکسیمتر را امتحان کنید و بررسی کنید که آیا نتایج مشابهی را نشان می دهند یا خیر. همچنین می توانید نظرات مشتریان را از وب سایتی که اکسیمتر را خریداری می کنید بررسی کنید.

  • گواهینامه ها و تاییدیه ها را بررسی کنید

یکی دیگر از مواردی که قبل از خرید پالس اکسیمتر باید بررسی شود، گواهینامه است. چندین سازمان وجود دارند که کیفیت و استانداردها را تایید می کنند. گواهینامه اساساً تضمین می کند که محصول دقیق و مناسب برای استفاده توسط مصرف کنندگان است. برخی از گواهینامه های قابل اعتماد FDA، RoHS، CE هستند

  • قیمت را بررسی کنید

همانطور که قبلا ذکر شد، پالس اکسیمتر انگشتی رایج ترین مورد در بین مصرف کنندگان است. این مورد قیمتی بین 300 هزار تومان تا 8 میلیون تومان دارد. امروزه با تقاضای زیاد قیمت پالس اکسیمتر به شدت افزایش یافته است. با این حال، باید توجه داشت که خرید یک اکسیمتر گران قیمت ضروری نیست، یک اکسیمتر ارزانتر نیز می تواند همان کار را انجام دهد.

  • ویژگی ها و برند را بررسی کنید

همیشه قبل از خرید محصول، از برند تجاری آن اطمینان حاصل کنید. پالس اکسیمتر را از یک برند معتبر تهیه کنید. همچنین باید ویژگی هایی را که محصول ارائه می دهد مانند صفحه نمایش، مواد ساخته شده، مقاومت در برابر آب یا غیر مقاوم بودن و غیره را بررسی کنید.

خوشحالیم که راهنمای خرید اینترنتی امروز در دسته بندی زیبایی و سلامت را مطالعه نمودید. امیدواریم برای یک خرید آنلاین هوشمندانه به شما کمک کرده باشد.

پیشنهادهایی برای شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا